Školní psycholog

Koncepce ŠPP (Školního poradenského pracoviště) v ZŠ Nepomuk ve školním roce 2024/2025
 
 
Diagnostické a intervenční činnosti

• Diagnostikovat, terapeuticky vést a podporovat žáky mimořádně nadané, žáky se speciálně vzdělávacími i jinými potřebami formou individuálního a skupinového šetření. Zaměřit se na osobnostní rozvoj žáků ve výchově a vzdělávání.
• Nabídnout žákům terapeutické činnosti formou edukačního programu „Já na to mám!“
• Diagnostikovat sociální klima ve školních třídách, volit projektivní techniky, dotazníkové screeningy, včetně počítačového programu SORAD. Pravidelně pracovat s třídními nebo jinými skupinami žáků během školního roku.
• Spolupracovat s výchovnou poradkyní a metodikem primární prevence při řešení závažných výukových a výchovných problémů (šikana, agresivní chování, zneužívání návykových látek, závislost na médiích a virtuální realitě i jiných sociálně patologických jevech).
• Realizovat diagnostické a intervenční činnosti na žádost žáků, jejich rodičů nebo pedagogických pracovníků a asistentů pedagoga.
• Zaměřit se na odborné kariérové poradenství s rozvojem zájmů v oblasti profesní orientace a volby školy. Spolupráce s Úřadem práce, středními školami, PPP (Pedagogicko - psychologickou poradnou a SPC (Speciálně pedagogickým centrem).

Poradenské a konzultační činnosti

• Zajistit fungování a koordinaci ŠPP formou pravidelných schůzek s ředitelem školy a jeho zástupci, výchovnou poradkyní, školním metodikem primární prevence a třídními učiteli.
• Pravidelně spolupracovat s odbornými pracovníky PPP, SPC, SVP a ŠPP z ostatních škol.
• Realizovat odbornou poradenskou pomoc při vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů integrace u mimořádně nadaných žáků a žáků se zdravotním postižením, vývojovými specifickými poruchami učení a chování.
• Koordinovat poskytování poradenských služeb těmto žákům, jejich rodičům a pedagogům, zajistit metodickou podporu při tvorbě a realizaci plánu pedagogické podpory (PLPP) nebo individuálního vzdělávacího plánu (IVP).
• V součinnosti s ostatními pedagogickými pracovníky iniciovat vyhledávání žáků, jejichž psychický a sociální vývoj nebo vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost, diagnostikovat a navrhovat další péči o tyto žáky.
• Vyhledávat a šetřit žáky, jejichž jednání a chování vyžaduje zvláštní pozornost rodiny nebo školy, resp. jiných institucí (PPP, SPC, OSPOD, zdravotnická zařízení).
• Snažit se provádět poradenskou intervenci ve spolupráci s odborníky u žáků v krizi, zvláště při řešení jejich osobních, rodinných a vztahových problémů.

Metodické, informační a koordinační činnosti

• Metodicky pomáhat pedagogům a rodičům při řešení speciálně pedagogických obtíží žáků v jejich osobnostním vývoji a během vzdělávání.
• Informovat žáky a jejich rodiče o činnosti PPP, SPC, SVP (Středisko výchovné péče), o možnostech využívání jejich služeb a o dalších poradenských, zdravotnických a sociálních službách v regionu.
• Spolupracovat s vedením školy, třídními a ostatními pedagogy školy při zavádění a vyhodnocování preventivních programů ve škole na podporu prevence sociálně nežádoucích jevů (šikanování, kriminalita, záškoláctví, rasismus, xenofobie, vandalismus, agresivita, závislosti různého typu).
• Koordinovat a řešit vztahové problémy mezi rodinou, žákem a školou. Poskytovat poradenskou službu zákonným zástupcům žáka při řešení náročnějších životních situací. Zúčastňovat se pedagogických porad, třídních schůzek a Dnů otevřených dveří školy.
• Informovat rodiče žáků 9. ročníků o možnostech další studijní cesty na středních školách.
• Aktuální informace zveřejňovat na nástěnce ŠPP.
• Rozšiřovat didaktické materiály a pomůcky, odbornou literaturu a soubor diagnostických a terapeutických nástrojů.
• Zúčastňovat se vzdělávacích seminářů, workshopů a metodických schůzek s psychology a speciálními pedagogy ŠPP, PPP, SPC v Plzeňském kraji.

Mgr. Eva Polanová, skolni.psycholog@zsnepomuk.cz

Sdílej stránku: